۱۳۹۶ خرداد ۱۷, چهارشنبه

زنجیر سروده هایی در زمینه ی "مردم آزاری"

سپاس و شکر بی‌پایان خدا را/ برین نعمت که نعمت نیست ما را
بسا مالا که بر مردم وبالست/ مزید ظلم و تأکید ضلالست
مفاصل مرتخی و دست عاطل/ به از سرپنجگی و زور باطل
من آن مورم که در پایم بمالند/ نه زنبورم که از دستم بنالند
کجا خود شکر این نعمت گزارم/ که زور مردم آزاری ندارم: سعدی
*
ز دست کوته خود زیر بارم/ که از بالابلندان شرمسارم
مگر زنجیر مویی گیردم دست/ وگر نه سر به شیدایی برآرم
ز چشم من بپرس اوضاع گردون/ که شب تا روز اختر می‌شمارم
بدین شکرانه می‌بوسم لب جام/ که کرد آگه ز راز روزگارم
اگر گفتم دعای می فروشان/ چه باشد حق نعمت می‌گزارم
من از بازوی خود دارم بسی شکر/ که زور مردم آزاری ندارم
سری دارم چو حافظ مست لیکن/ به لطف آن سری امیدوارم: حافظ
*
او چو در کار مملکت پرداخت/ هرکسی را به قدر پایه نواخت
کار بی‌ رونقان بساز آورد/ رفتگان را به ملک باز آورد
ستم گرگ برگرفت از میش/ باز را کرد با کبوتر خویش
از سر فتنه برد مستی ها/ کرد کوته دراز دستی ها
مردمی کرد در جهان داری/ مردمی به ز مردم آزاری...: نظامی
*
تو قدر خود نمیدانی که جانی/ درون جان عیان اندر عیانی
بهشت نیک خُلق اوست صورت/ تو این معنی حقیقت دان ضرورت
جهنّم مردم آزاریّ خود دان/ در اینجا دائم آزاریّ خود دان
برو نیکی کن از بدها بپرهیز/ ز دام نفس اگر مردی تو بگریز...: عطّار نِیشابوری
*
تک بیتی مردم آزاری مکن
می بخور منبربسوزان آتش اندر خرقه زن
ساکن میخانه باش و مردم آزاری مکن: همای اصفهانی
*
اگر چه در ره هستی هزار دشواریست/ چو پر کاه پریدن ز جا سبکساری ست
به پات رشته فکندست روزگار و هنوز/ نه آگهی تو که این رشتهٔ گرفتاری ست
بگرگ مردمی آموزی و نمیدانی
که گرگ را ز ازل پیشه مردم آزاری ست...: پروین اعتصامی
*
رباعی: مردم آزاری و زیان های آن
بهترین شیوه ی نکوکاری/ هست دوری ز مردم آزاری
هر که آزار داد مردم را/ صد بلا  بیند و گرفتاری
دکتر منوچهر سعادت نوری
*
همچنین نگاه کنید به
سروده هایی در زمینه ی "مردم آزاری": تارنمای گنجور
ترانه ی مردم آزاری مکن: تارنمای یوتیوب
زنجیرنامه ی مردم آزاری: تارنمای گزیده ای از نوشتارها
*
مجموعه‌ ی گٔل غنچه‌ های پندار
http://saadatnoury.blogspot.ca/2017/06/blog-post_7.html